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1.
Gesundheitsokonomie und Qualitatsmanagement. ; 2022.
Article in German | EMBASE | ID: covidwho-2160385

ABSTRACT

Aim This study examines the impact of the COVID-19 pandemic on hospitalized patients with cancer and/or COVID-19 disease at a university-based maximum care provider. Do the patient collectives differ in terms of health economics and do the results yield administrative implications for proactive management of regional cancer care. Method A retrospective, descriptive data analysis of clinical and health economic parameters of all oncological and COVID-19-postive patients admitted as in-patients at Marburg University Hospital and the combination of oncological patients with COVID-19 disease within the observation period from 2017 to 2021 was performed. Results A decrease in oncology-treated patients was observed throughout the COVID-19 pandemic period. Oncology patients with COVID-19 disease represent the patient population with the highest severity of disease, followed by COVID-19 and oncology-only patients. This is reflected in the economic performance measures. The chronological progression of DRG revenue and Case Mix Index per COVID-19 patient shows differences for time periods of the pandemic in Germany. Conclusion The comparison of the patient collectives confirms the particularly high-risk potential of oncological patients, which is reflected in a health economic costly treatment. National measures, contact restrictions or pandemic events can be traced by the chronological progression of clinical and economic parameters. Despite the international decline in out-patient and in-patient oncological patients, "state-of-the-art" cancer care is feasible in pandemic times. Because of this, there is a need for action for an inpatient maximum care provider to manage oncology care more proactively through communication and care modeling. Copyright © 2022 Georg Thieme Verlag. All rights reserved.

2.
Gesundheitsökonomie & Qualitätsmanagement ; 2022.
Article in German | Web of Science | ID: covidwho-2122945

ABSTRACT

Aim This study examines the impact of the COVID-19 pandemic on hospitalized patients with cancer and/or COVID-19 disease at a university-based maximum care provider. Do the patient collectives differ in terms of health economics and do the results yield administrative implications for proactive management of regional cancer care. Method A retrospective, descriptive data analysis of clinical and health economic parameters of all oncological and COVID-19-postive patients admitted as in-patients at Marburg University Hospital and the combination of oncological patients with COVID-19 disease within the observation period from 2017 to 2021 was performed. Results A decrease in oncology-treated patients was observed throughout the COVID-19 pandemic period. Oncology patients with COVID-19 disease represent the patient population with the highest severity of disease, followed by COVID-19 and oncology-only patients. This is reflected in the economic performance measures. The chronological progression of DRG revenue and Case Mix Index per COVID-19 patient shows differences for time periods of the pandemic in Germany. Conclusion The comparison of the patient collectives confirms the particularly high-risk potential of oncological patients, which is reflected in a health economic costly treatment. National measures, contact restrictions or pandemic events can be traced by the chronological progression of clinical and economic parameters. Despite the international decline in out-patient and in-patient oncological patients, "state-of-the-art " cancer care is feasible in pandemic times. Because of this, there is a need for action for an inpatient maximum care provider to manage oncology care more proactively through communication and care modeling.

3.
Geburtshilfe Frauenheilkd ; 82(4): 427-440, 2022 Apr.
Article in English | MEDLINE | ID: covidwho-1868034

ABSTRACT

Einleitung Die COVID-19-Pandemie bedeutet einschneidende Maßnahmen für das nationale Gesundheitssystem. Dies bot den Anlass, die klinischen und ökonomischen Leistungsindikatoren der gynäkologischen und geburtshilflichen Versorgung des Universitätsklinikums Marburg als regionaler universitärer Maximalversorger zu analysieren. Hierzu wurden die Auswirkungen auf die monatlichen stationären und ambulanten Fallzahlvolumina sowie die entsprechenden ICD- und DRG-Kodierungen ausgewertet, um etwaige Versorgungsdefizite aufzudecken. Material und Methoden Die Studie basiert auf einer retrospektiven Datenanalyse therapierter stationären und ambulanten Fälle der Jahre 2016 bis 2020. Hierzu wurden über das klinikinterne Leistungscontrolling-Programm QlikView die Daten von 9487 Fällen der Klinik für Gynäkologie und 19597 Fällen der Klinik für Geburtshilfe ausgewertet. Ergebnisse Es bildet sich eine der nationalen Pandemiedynamik folgende Abnahme der gynäkologischen stationären Fallzahlen um -6% ab, während das geburtshilfliche Fallzahlvolumen um +11% im Jahr 2020 steigt. Insgesamt fallen die Effekte für die ambulante Versorgung geringer aus. Zudem lässt sich eine standortbezogene Abnahme der C50 "Bösartige Neubildungen der Brustdrüse" und C56 "Bösartige Ovarialtumoren" Diagnosen um -7,4% bzw. -14% feststellen. Eine Rückkehr zu dem Leistungsniveau des Vorjahres konnte im ambulanten in 3 und im stationären Sektor in 5 Monaten erreicht werden. Schlussfolgerung Die negativen Auswirkungen der COVID-19-Pandemie treffen vorwiegend die Klinik für Gynäkologie. Durch das Vertrauen in die Sicherheit der universitären Versorgung und das Serviceangebot, werdende Väter nach Schnelltestung am Geburtsprozess teilhaben zu lassen, konnte eine Fallzunahme in der Geburtshilfe erreicht werden. Die Rückkehr zu präpandemischen Leistungsniveaus gestaltet sich weiterhin schleppend, während sich der ohnehin weniger betroffene ambulante Sektor zügiger erholt. Der standortbezogene Rückgang der Diagnosen C50 und C56 ist besorgniserregend und bedarf epidemiologischer Aufarbeitung. Die fallzahlbezogenen Auswirkungen der Pandemie bilden sich gleichsam in den ökonomischen Leistungskennzahlen ab.

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